Adab ketika melancong.

Adab ketika melancong.

Update: 22 November 2016

Memperkenalkan adab yang perlu diketahui semasa melawat jinja (tempat suci agama Shinto), ketika memasuki kolam air panas dan sebagainya.

Berhati-hati dengan tempat larangan untuk mengambil gambar.

Sila berhati-hati di kawasan larangan mengambil gambar yang banyak terdapat di jinja dan kuil, muzium dan galeri seni. Juga terdapat sebahagian restoran dan kedai yang melarang mengambil gambar, maka sila berjaga-jaga.

Cara melawat jinja.

Memperkenalkan cara beribadat di jinja. Sebelum menyembah, basuh tangan dengan air Chozusha dan kumur mulut. Jika terdapat pencedok, gunakannya untuk mengambil air. Selepas itu, sebelum pergi ke hadapan jinja, terdapat kotak untuk membuat permintaan. Masukkan duit ke dalamnya dan bunyikan loceng. Tidak kisah berapa nilai duit itu walaupun 5 yen atau 10 yen. Selepas membunyikan loceng, tunduk sebanyak 2 kali dan tepuk tangan 2 kali. Selepas itu, sampaikan hajat kepada tuhan dan setelah selesai, tunduk sekali lagi. Pergerakan ini dipanggil "nirei nihakushu ichirei (tunduk 2 kali, tepuk 2 kali, tunduk 1 kali)".

Peringatan ketika menghayati seni tradisional.

Ketika menghayati seni tradisional seperti kabuki, elakkan berbual dan matikan telefon bimbit. Selain itu, tidak dibenarkan untuk merakam suara mahupun video.

Ketika pengunjung padat di restoran.

Ketika pengunjung padat di restoran.

Ketika pengunjung padat di restoran, sila beratur dan tunggu giliran. Terdapat tempat untuk menulis nama bagi mereka yang tiba terlebih dahulu. Sila periksa jika terdapat kertas untuk menulis nama berdekatan dengan pintu masuk.

Peringatan di kolam air panas.

Peringatan di kolam air panas.

Sebelum memasuki kolam air panas, untuk tidak mengotorkan kolam air panas dengan peluh badan atau kotoran, dan untuk membiasakan badan dengan air panas, setelah membuat "kakeyu (jirus dengan air panas)", masuk ke dalam kolam. Diingatkan untuk tidak berenang dengan bising, tidak masuk ke dalam kolam dengan menggunakan tuala sendiri, letakkan semula tab dan kerusi ke tempat asal selepas menggunakannya dan juga tidak membuat perkara yang tidak menyenangkan orang di sekeliling.

Akhir kata

Akhir kata

Untuk tidak memberi masalah kepada orang di sekeliling ketahui adab yang betul, dan mari melancong dengan bergembira.

*Maklumat semasa artikel ditulis

Kongsi artikel ini