HOME “Apa itu Koyo”? Pengenalan Menyeluruh
“Apa itu Koyo”? Pengenalan Menyeluruh

“Apa itu Koyo”? Pengenalan Menyeluruh

Date published: 22 November 2016
Last updated: 8 Disember 2017

Musim Luruh adalah musim yang tercantik sepanjang tahun. Musim Luruh sinonim dengan “koyo”. Apabila musim Luruh, sepanjang bulan 10 hingga awal bulan 12, kawasan “koyo” pasti akan dipenuhi dengan pengunjung. Apa itu “koyo”? Pengenalan secara menyeluruh!

[Musim Bunga Dengan sakura-nya, Musim panas dengan festival-nya, Musim Luruh dengan koyo-nya, Musim sejuk dengan salji-nya]

[Musim Bunga Dengan sakura-nya, Musim panas dengan festival-nya, Musim Luruh dengan koyo-nya, Musim sejuk dengan salji-nya]

Bentuk geografi negara Jepun adalah memanjang dari utara ke selatan, dikelilingi oleh lautan dari empat arah. Hokkaido di bahagian utara adalah beriklim sub-artik, Okinawa di bahagian selatan adalah beriklim sub-tropika, manakala wilayah-wilayah lain adalah beriklim sederhana. Empat musim di Jepun iaitu musim Bunga, musim Panas, musim Luruh dan musim Salji mempunyai ciri masing-masing yang istimewa, [ musim Bunga dengan sakura-nya, musim Panas dengan festivalnya, musim Luruh dengan dedaunan Maple, musim Sejuk dengan saljinya], mengikut landskapnya yang berbeza-beza.
Dan semestinya dalam empat musim ini, “koyo” menjadi tarikan utama ramai masyarakat Jepun.

Apa itu “koyo”?

Apa itu “koyo”?

Apa yang boleh dikaitkan dengan musim Luruh? Semasa musim Luruh, sebagai persiapan sebelum memasuki musim Sejuk, daun-daun pokok di kawasan bukit akan bertukar warna menjadi kekuninangan atau kemerahan sebelum daun-daun ini gugur. Keadaan pertukaran warna ini dipanggil “koyo”.

Bilakah Musim Puncak koyo Semasa Musim Luruh?

Bilakah Musim Puncak koyo Semasa Musim Luruh?

Di Jepun, aktiviti mengunjungi kawasan berbukit untuk menikmati pemandangan “koyo” semasa musim puncaknya dipanggil sebagai “koyo gari”. Kawasan pinggiran Tokyo, tempat-tempat yang terkenal adalah seperti Nikko, Hakone, Kamakura, dan Mount Takao, manakala di dalam Bandar Tokyo, tempat-tempat yang popular adalah seperti Ueno Park, Furukawa Park, Inokashira Park, Old Hamakiryu Park, dan Rikugien.
Selain itu, musim puncak “koyo” adalah berbeza mengikut lokasi, kawasan berlatitud tinggi seperti Hakone dan Nikko akan lebih awal musimnya iaitu di awal bulan 11 manakala kawasan dalam bandar Tokyo adalah dari hujung bulan 11 hingga awal bulan 12.
Dikatakan daun-daun akan mula bertukar menjadi kekuningan pada suhu minimum 8℃, dan apabila suhu menjadi 5℃ dan ke bawah, daun-daun ini sekaligus bertukar warna menjadi “koyo”. Kecantikan pada “koyo’ setiap tahun adalah berbeza bergantung pada syarat-syarat keadaan seperti [perbezaan besar suhu pada waktu malam dan siang], [udara bersih], dan [kelembapan yang mencukupi].
Disamping itu, laman web “Japan Weather Association” juga ada memaparkan musim-musim terbaik untuk “koyo”.

*This information is from the time of this article's publication.
*Prices and options mentioned are subject to change.
*Unless stated otherwise, all prices include tax.

Kongsi artikel ini

Cari