Seni Digital

Seni Digital

Update: 23 Februari 2017

Dengan kemajuan teknologi yang pesat, peralihan dari analog ke digital sedang berlaku. Buku, dokumen serta muzik adalah salah satu contoh. Dan sejak kebelakangan ini, aplikasi digital semakin aktif dalam dunia seni.

Apakah itu Seni Digital?

Apakah itu Seni Digital?

Definisi asas seni digital adalah seperti berikut: Seni yang dicipta oleh media digital, seperti ilustrasi grafik, ilustrasi dan lain-lain. Biasanya, ciptaan seni digital memerlukan peranti digital termasuk komputer peribadi.

Seni Digital yang berlainan

Seni Digital yang berlainan

Kebanyakan kerja yang dicipta dengan komputer boleh dikategorikan sebagai seni digital. Dengan perkembangan teknologi digital, seni grafik dan ilustrasi komputer peribadi, pemodelan 3D, animasi 3D, dan lain-lain telah menjadi realiti. Sebelum media digital dilaksanakan secara umum, ilustrasi dan reka bentuk dilukis dengan tangan. Animasi 3D pula dicipta dengan cara animasi tanah liat dan teknik "stop-motion". Seni animasi Jepun yang terkenal juga direka dengan menggunakan lukisan tangan dan "painted cell" beserta kamera.

Seni Ilustrasi Digital

Seni Ilustrasi Digital

Ilustrasi Manga dan Anime juga dalah salah satu seni yang menggunakan seni digital. lustrasi yang dipengaruhi oleh budaya popular sering dirujuk sebagai "Digi-e" yang bermaksud gambar digital. Walaupun ilustrasi di atas kertas masih popular, ramai artis telah beralih ke ilustrasi digital dengan komputer, menggunakan program serta tablet melukis digital.

Seni Fotografi

Seni Fotografi

Seperti kebangkitan kamera digital dan kamera digital kanta tunggal refleks (DSLR), kemajuan dalam teknologi yang ketara juga dapat dilihat dalam bidang fotografi. Dahulu mengunakan filem, sekarang imej yang diambil oleh kamera disimpan sebagai data pada kad memori dan diimport ke dalam komputer, dan proses selanjutnya boleh dibuat secara digital dalam program fotografi.

Evolusi Seni Digital

Evolusi Seni Digital

Contoh-contoh yang diberi dalam artikel ini adalah sebahagian daripada seni digital. Seni digital tengah membangun dengan pesat. Jepun adalah kuasa besar dalam pembangunan teknologi seni digital, dan telah memainkan peranan penting dalam penyebaran seni digital kepada dunia Seni digital akan berkembang dengan lebih kreatif pada masa hadapan.

*Maklumat semasa artikel ditulis

Kongsi artikel ini